Op vakantie naar Edinburgh

Edinburgh 2

Vorige week was ik op vakantie in Schotland. Dinsdag heb ik al het verslag van Glasgow geplaatst en vandaag volgt dan (een stuk korter!) verslag van Edinburgh.

Woensdag 7 september

We vertrokken met de bus van Glasgow naar Edinburgh, waar we rond half vier aankwamen. Gelukkig hadden we vooraf bekeken waar ons hotel was en een vriendelijke dame in de bus wees ons op onze halte. Na een stukje (gelukkig heuvelaf) lopen kwamen we bij ons hotel, het St. Bernards House. Het hotel was op zich prima voor wat we ervoor betaald hebben, maar er was geen gratis wifi en de badkamer was zo klein. De kamer trouwens ook, we konden onze koffers niet open neerleggen maar moesten deze op ons bed tillen.

Goed, na de spullen te hebben gedumpt, gingen we naar het centrum. Dit was ongeveer twintig minuten lopen, een prima afstand. Maar die heuvels!! Poeh, dat was wel even pittig, zeker als je herstellend bent van een longontsteking. Eenmaal bovenaan vonden we een kaart van de straat met alle winkels erop en ons oog spotte Jamie’s Italian. Onze dinerplannen waren duidelijk!

Jamie's Italian food

We hebben kort Princess Street bekeken, zijn de Waterstones in gegaan (en goed geslaagd) en daarna naar Jamie’s Italian. We wilden vroeg eten want woensdag is natuurlijk ‘Great British Bake Off’ dag! We besloten geen voorgerecht te nemen, maar gelijk een hoofdgerecht te bestellen. Maar wat dan? Ik nam Jamie’s burger met knoflookfrietjes en een ‘Refresher’ – een alcoholvrije cocktail met cranberry- en vlierbloesemsap. Die burger, daar droom ik nog van. En die frietjes, OMG, echt de lekkerste frietjes ooit.

Na het eten snel naar huis om GBBO te kijken, helaas was BBC 1 niet geinstalleerd dus we moesten even wachten op hulp van het hotel, maar na een paar minuten was dit gefixed. Een kopje thee erbij en wij hadden een goede avond!

Royal mile Edinburgh

Donderdag 8 september

We worden vroeg wakker, het ontbijt wordt geserveerd tussen 8 en 9 uur. Het weer ziet er niet al te veelbelovend uit en als we het weerbericht zien, dan wordt ons plan voor vandaag duidelijk: we nemen de hop on/hop off bus om Edinburgh te bekijken.

Het giet het grootste deel van de dag en we blijven lekker in de bus zitten. We doen een heel ritje en blijven dan zitten tot de Royal Mile, de afstand tussen de twee paleizen van de Britse koningin, die gevuld is met winkeltjes.

The Elephant house

In een zijstraat van de Royal Mile zit namelijk het hoogtepunt van Edinburgh – The Elephant House, waar J.K. Rowling Harry Potter heeft geschreven. We sluiten aan in de (vrij korte!) rij en besluiten hier te lunchen met ieder een halve pizza en een grote koffie. Als je er graag een keer naartoe wilt kan ik je aanraden om die pizza over te slaan en gewoon een koffie te nemen.

The Elephant house 2

Het was bijzonder om naar dit bedevaartsoort (want zo komt het bijna over) te gaan, een bezoekje aan de wc is helemaal bijzonder. Deze is compleet volgeschreven met boodschappen aan J.K. Rowling, maar ook quotes uit Harry Potter. Je kijkt je ogen uit.

Na The Elephant House lopen we verder naar de volgende hop on/hop off tour, want het is nog steeds niet echt droog. We doen een andere tour waarbij we langs de haven komen. We blijven eigenlijk weer de hele route zitten.

Inmiddels is het tijd voor ons dagelijkse portie Starbucks, na al die regen hebben we helemaal behoefte aan een Pumpkin Spice Latte. Hierna gaan we naar de Boots, om wat nodige beautyspulletjes te kopen (een back up van de Collection Lasting Perfection concealer, maar helaas, die is uitverkocht!).

We besluiten, gewoon omdat het kan, weer naar Jamie’s Italian te gaan. Het is immers vakantie. We nemen deze keer gewoon een voorgerecht. Ik neem de Italiaanse nacho’s, dit zijn gefrituurde ravioli’s. Daarna neem ik een spaghetti carbonara en als toetje de epic brownie. Alledrie zijn ze echt onwijs lekker. Als je in de buurt van een Jamie’s Italian bent, moet je er echt gaan eten. Heerlijk!

Vrijdag 9 september

Vandaag moeten we uitchecken uit het hotel, want het is onze laatste vakantiedag hier in Schotland. We nemen ruim de tijd, want we zijn toch wel behoorlijk moe. Het gemiddelde aantal stappen per dag lag hier rond de 15.000, en dat heuvel op/heuvel af, dat hakt er behoorlijk in.

Outlander ring

We besluiten nog een rondje Princess Street (de winkelstraat van Edinburgh) te doen én terug te gaan naar de Royal Mile. Vandaag nemen we een dagticket voor de bus, inclusief vliegveld-ticket. Op de Royal Mile hebben we twee doelen: een Outlander ring en een Schotse sjaal.

We vinden beiden en trakteren onszelf nogmaals op een Pumpkin Spice Latte bij de Starbucks. Het begint langzaam weer te regenen maar daar laten we ons niet door tegenhouden. We gaan lekker op een bankje zitten en mensen kijken.

Dan is het tijd om naar het vliegveld te gaan. Met bus en tram zijn we er ruim op tijd. We kunnen onze bagage al inchecken en gaan dan ook maar gelijk door de security heen. We doen nog wat laatste aankopen (WHSmith zit er, dus boeken, chocola en tijdschriften!) en gaan avondeten bij de Costa.

De vlucht vertrekt iets later dan gepland, maar we landen redelijk op tijd. Deze vlucht gaat beter dan de heenvlucht en ik heb dus ook geen last van mijn oren. Zo fijn!

En dan zit onze vakantie er al weer op. Wat is het hard gegaan en wat hebben we veel gedaan! Het was echt een onwijs leuke vakantie, met als hoogtepunt natuurlijk het bezoek aan de Outlander set.

Wil je de foto’s van Edinburgh bekijken, dat kan, hier! De shoplog van de boeken volgt zondag in mijn book buying ban-verslagje!