Op vakantie naar Glasgow

Glasgow uni 3

Afgelopen week was ik samen met mijn bff een midweek in Schotland, 2,5 dag in Glasgow en 2,5 dag in Edinburgh. Vandaag volgt mijn verslag van Glasgow. Pak een kop thee, wat koekjes, want man, wat heb ik je veel te vertellen!

Maandag 5 september

We vliegen rond lunchtijd en moeten dus redelijk op tijd op het vliegveld zijn. Gelukkig zijn er voor ons beiden (vanuit de randstad en het zuiden van het land) geen problemen met de NS. Als we op Schiphol aankomen en richting vertrekhal lopen, komen we flink wat paparazzi tegen. Opeens zien we de spelersbus van het Nederlands elftal en blijken ze ook in te moeten checken vlak bij onze incheckbalie. Een bijzonder begin van de vakantie!

De vlucht gaat helemaal goed (behalve een zeer oor dat niet open wil gaan, auuuuu!) en ook de reis naar het hotel gaat prima. We kunnen al gelijk onze kamer in. We verbleven in het Argyll Guest House, wat redelijk dichtbij Glasgow University zit. De kamer is ruim, de douche goed en het ontbijt prima, én er stopt een bus in de straat die naar het centrum gaat.

Mitchell library

We besluiten gelijk erop uit te gaan: naar the Mitchell Library (je bent een boeknerd of niet!). Het begint helaas wel te regenen, maar ja, het is Schotland, dus we hadden niet anders verwacht. Gelukkig viel de regen mee en is het alleen de wandeling naar de bibliotheek nat. De bibliotheek van binnen is mooi, maar we konden helaas niet overal kijken.

Glasgow uni cloisters 2

Na de bibliotheek gaan we naar Glasgow University. Dit lijkt net op de set van Harry Potter, wat een prachtige gebouwen. We moeten natuurlijk naar de cloisters, een heel mooi en herkenbaar punt van Glasgow University. Eenmaal daar aangekomen blijken er een hoop mannen rond te lopen en ligt het ook vol met lampen, kabels en andere zooi. Wij zijn een beetje boos, want daar gaan de mooie foto’s.

Outlander set

Tot we naar buiten lopen en zien dat er een heleboel vrachtwagens staan, het lijkt wel een filmset. We spotten een meisje met een badge en.. wacht eens even.. staat daar nou ‘Outlander 3’ op? Wij vallen bijna flauw, zouden ze hier opnames hebben voor het nieuwe seizoen? We besluiten te wachten.

En ja hoor, we horen het meisje praten met, wat later blijkt, mede-fans, dat de cast zeker nog komt, maar niet duidelijk is wanneer. Wij denken ‘fuck Glasgow, wij blijven hier wachten’. Inmiddels zitten we er al zo’n twee uur tot we een onwijs mooie auto aan zien komen en er ineens Caitriona Balfe uit stapt. We springen op en maken een zooi foto’s. Dan komt ook Tobias Menzies aangereden. We maken nog meer foto’s.

Ze gaan het gebouw in om te filmen en dan komt de beveiliger eraan.. We mogen de foto’s houden, maar helaas niet verspreiden. De acteurs zijn in kostuum en dat moet nog even geheim blijven. Na de opnames (die overigens heel vaak over gedaan zijn, we konden stiekem een beetje meekijken) springt Tobias vrij snel in de auto die klaar staat, maar Caitriona komt nog even met ons praten. Ze mag helaas niet op de foto, maar man oh man, wat is ze prachtig van dichtbij! Ze bedankt ons dat we zo lang hebben staan wachten en is heel erg aardig. Ik ben compleet starstruck.

We krijgen van de beveiliger een doos met krispy kreme donuts omdat het inmiddels al 8 uur ’s avonds is en we uiteindelijk drie uur hebben gewacht. Wat een dag! Als we naar ons hotel lopen, kunnen we het niet geloven dat we gewoon op de set van Outlander waren. Dit is nu al de beste vakantie ooit!

Dinsdag 6 september

We worden redelijk op tijd wakker, want het ontbijt is tot 9.30 uur. Nog steeds kunnen we niet geloven wat we gisteren hebben meegemaakt, maar het is nu echt tijd om Glasgow te verkennen.

Glasgow Necropolis

We kopen vandaag een dayticket voor de bus, aangezien we naar de Necropolis willen, willen shoppen én naar Nando’s willen. Het is niet heel mooi weer (grijs en grauw), maar in ieder geval droog. Het ritje naar de Necropolis is ongeveer een kwartiertje.

Glasgow Cathedral 3

De necropolis is een grote begraafplaats behorende bij de Glasgow cathedral. De necropolis ligt op een heuvel en bovenaan heb je een mooi uitzicht over de stad. Helaas viel het voor ons nog een beetje tegen vanwege het grauwe weer, maar dit paste wel goed bij de sfeer van de begraafplaats.

Na de necropolis en kathedraal zijn we gaan winkelen. Naar de Primark, New Look en Paperchase. We slagen allebei heel goed en gaan redelijk op tijd weer naar huis.

’s Avonds eten we bij de Nando’s, een van de lekkerste kiprestaurants ooit. Ik heb nu al weer zin in een pita met peri peri kip. Het toeval wil dat er een jongen in de bediening werkt die een Nederlandse stiefvader heeft, wat tot grote hilariteit leidt. Hoe gek is het om ineens Nederlands te horen van een Schotse jongen?

Glasgow uni

Woensdag 7 september

We moeten vandaag uitchecken uit ons hotel, we reizen vanmiddag naar Edinburgh. We wandelen nog een keer naar Glasgow University, om weer foto’s te maken van de cloisters én de deur waar we de acteurs van Outlander hun scene twintig keer hebben zien opnemen.

Daarna wandelen we daar in de buurt en kopen we ook de lunch voor in de bus. Dan is het tijd om richting busstation te gaan. We zijn lekker vroeg en kunnen dus een bus eerder pakken. Van Glasgow naar Edinburgh is het ongeveer 1,5 uur met de bus, dus dat is prima te doen.

Maar wat we in Edinburgh gedaan hebben, dat lees je donderdag! Wil je alle foto’s van Glasgow zien, dan kun je die hier bekijken.